Dzisiaj jest: piątek 29 marca 2024. Imieniny obchodzą: Cyryl, Czcirad, Eustachy, Eustachiusz, Ostap, Wiktoryn.

Gimnazjaliści „Szlakiem Orlich Gniazd” W ramach projektu edukacyjnego pn. „Równe szanse dla młodych mieszkańców Powiatu Włocławskiego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowanego na terenie wszystkich gmin z terenu Powiatu Włocławskiego przewidziano realizację czterodniowej wycieczki dla uczniów biorących udział w projekcie, w ramach realizacji dodatkowych zajęć pozaszkolnych rozwijających kompetencje kluczowe w zakresie nauk przyrodniczo – matematycznych.

15 października 2012 r., na wycieczkę wyruszyło 30 uczniów Gimnazjum nr 1 w Brześciu Kujawskim i 15 uczniów z Gimnazjum nr 2 w Wieńcu. Opiekę sprawowali: Marzena Pudrzyńska (G1), Małgorzata Ławińska (G2) oraz ks. Piotr Kowalski (G1).

Program wycieczki pn. ”Szlak Orlich Gniazd” obejmował:

• Częstochowę. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Częstochowskiego. Mieszczą się nim zbiory artystów młodopolskich oraz sale etnograficzne poświęcone różnym profesjom. Weszliśmy również na wierzę widokową, z której podziwialiśmy panoramę centrum miasta. Następnie przespacerowaliśmy Aleją Maryi Panny do Parku im. Stanisława Staszica gdzie mieści się Muzeum Górnictwa Rud Żelaza. Tam zapoznaliśmy się z dziejami górnictwa rudnego w Polsce. Kolejnym punktem był  Klasztor na Jasnej Górze, Bazylika Krzyża Świętego i Wniebowzięcia NMP. Po czym udaliśmy się do miejsca zakwaterowania w ośrodku CKS PORAJ JASTRZĄB.
  • Dzień drugi rozpoczęliśmy od zapoznania się z przewodnikiem jurajskim Pawłem Kokoszką, który zabrał nas do Rezerwatu Przyrody Nieożywionej. Tam wspięliśmy się na Górę Zborów, która jest największym skupiskiem skał wapiennych na Jurze. Po drodze minęliśmy Jaskinię Głęboką. Po zejściu ze szczytu,  przemaszerowaliśmy obok „Diabelskich Mostów”, do „Bramy Twardowskiego”, a następnie udaliśmy się do źródeł wód jurajskich „Zygmunta i Elżbiety”.  Wizytę w Rezerwacie zakończyliśmy obejrzeniem filmu edukacyjnego na temat pozyskiwania kamienia wapiennego. Kolejnym punktem wycieczki były ruiny zamku w Olsztynie. Niestety nieustający deszcz nie pozwolił nam w pełni zachwycić się tym miejscem. Z zamku przespacerowaliśmy przez centrum miasta do miejsca gdzie znajduje się ruchoma Szopka Olsztyńska „Betlejemowo”. Wykonawcą jej jest ludowy artysta p. Jan Wiewiór.
  • W trzecim dniu wycieczki udaliśmy się do wsi Podzamcze skąd rozpoczęliśmy kolejny dzień wędrówki. Najpierw udaliśmy się do punktu widokowego, aby podziwiać panoramę okolicy. Przemaszerowaliśmy leśnym szlakiem na górę Birów mijając po drodze dwa bunkry z okresu II wojny Światowej. Na  tej górze znajduje się rekonstrukcja osady z wczesnego średniowiecza. Następnie wędrując leśnym traktem przeszliśmy do ruin Zamku Ogrodzieniec. Uważa się je za najpiękniej zachowane ruiny zamkowe w Polsce. Kolejnym punktem był zamek w Bobolicach. Został on odrestaurowany przez senatora Jarosława Laseckiego i udostępniony do zwiedzania w 2011 r.  I ponownie wędrując szlakiem turystycznym przemieściliśmy się do ruin zamku w Mirowie, który był ostatnim punktem zaplanowanym na ten dzień.
  • I nadszedł ostatni dzień naszej wycieczki. Po śniadaniu ruszyliśmy na zwiedzanie ruin zamków w Smoleniu, Bydlinie i Rabsztynie. Niestety wszystkie trzy są w trakcie odbudowy i mogliśmy jedynie podziwiać je z zewnątrz, bądź z okien autobusu. Ostatnim punktem wycieczki była Pustynia Błędowska. Tam młodzież zapoznała się z uwarunkowaniami tego terenu i przyrodą wokół pustyni. Mieliśmy również chwilę na zabawę w parku linowym znajdującym się na jej terenie. Po obiedzie w zajeździe „U Karola” ruszyliśmy w drogę powrotną.

Realizacja zajęć przeprowadzonych w ramach wycieczki pozwoliła na zapewnienie uczniom możliwości poszerzania wiedzy i rozwoju zainteresowań w wielu dziedzinach nauki. Równie ważnym aspektem tej wyprawy była integracja z uczniami z sąsiadującego Gimnazjum w Wieńcu. Zawiązały się nowe przyjaźnie, które mamy nadzieję przetrwają.